神職の文庫
場 所:長野市
期 間:2018年 - 2019年
用 途:専用住宅
延床面積:65.96㎡
構造設計:岸上構造事務所
施 工:春原木材
概 要:
長野市縁辺部の里山に建つ、神職夫妻の住宅の増築計画になります。
敷地は登録文化財である神社山門に面しており、ここに新たな正面玄関、簡易な応接機能、執務機能、祭器具等保管機能、そして夫妻が所蔵する書籍約3,000冊の収蔵および閲覧機能を備えること、さらに神職の住宅に相応しい構えと庭を与え、神社施設の一部として位置づけることを施主は望みました。また、前面道路と既存母屋には最大で2,170mmの高低差があり、かつて屋外階段で処理していたこの段差を、建物内で緩やかに繋ぐことも求められました。
こうした実際的な条件に加えてわたしたちは、住宅でありながら生活機能を持たないこの建物には、神職の生活ではなく、存在そのものを支える概念的な役割を与えたいと考えました。周辺環境と調和するように選ばれた切妻屋根の下は、襖で緩やかに区切られた筒状の一室空間です。仕上げ材を暗い色調の木材で統一し、木の胎内のような落ち着きと抽象性を与えるとともに、襖や書棚など複数のレイヤーを重層させることで、奥行きを強調しています。この「筒」は山門に面した北妻側を正面とし、建具を開放することで最奥部まで見通すことができます。住み手は神職としての振る舞いを、この奥行きの中に垣間見せることで、参拝者=外部と関係します。このいわば演劇性が、形式や所作の洗練によって成り立つ神道という文化、そして神職という生業を象徴すると考えました。
さらに、演劇的であることは住み手に神職としての職業的身体を自覚させますが、襖によって外部からの視線を遮断した状態でも庭園への眺めを得られる仕掛けは、この意識を逆説的に刺激するものです。つまり、空白として設えられた庭園は住宅を囲む世界や社会の表象であり、それゆえ生まれる、断絶しつつもなお他者と関係しているという歪な状態が、単なる接続と断絶の繰り返し以上に、神職としての存在を浮き彫りにすることを期待しました。
Library of Priests
Location: Nagano, Japan
Period: 2018 - 2019
Use: Private Housing Extension
Floor Area: 65.96 sq.m
Structural Design: Kishinoue Structural Design Office
Construction: Sunohara Mokuzai Co., Ltd
Concept:
This is a housing extension project for the married couple of Japanese Shinto priests, located in the rural area in Nagano city, Japan.
The site is faced with the shrine gate, which is registered as a cultural asset, and the clients required a new main entrance with a small reception space, office space, storage space for ritual utensils, and library space for almost 3,000 books they owned. they also wanted to add a garden next to the building and position them as a part of the shrine facilities. Furthermore, the building needed to solve the gap of maximum 2,170 mm between the front street level and the existing housing level internally, which used to be connected by outdoor stairs.
In addition to deal with these practical requests, we tried to give to this small building a conceptual role that supports not clients lifestyle but their existence as priests, since we felt this building was destined to become other than a normal living machine. Under the simple side-gable roof responding to the surrounding environment, there is one continuous tube-like room loosely divided by lightweight sliding doors. All-dark-colored wooden surface gives abstractness and unity of the space, and multi-layered sliding doors and densely-designed bookshelves highlight the depth of the room. Having a face toward the shrine gate, this “tube” shows the whole interior to outside visitors when all doors are opened. By showing their behavior as priests in this depth, the inhabitants relate themselves with the shrine visitors (=external world). This theatrical feature represents the culture of Shintoism and the profession of priests which consist of the sophistication of styles and postures.
Furthermore, the window under the pilotis enables the inhabitants to see the garden even when the door shuts off the view from the outside. This mechanism paradoxically stimulates their consciousness of the professional beings as priests, in a so-called reversed theatricality. In other words, since the stone garden is also the representation of the world, this distorted status of being connected and disconnected simultaneously with the world or society reveals their existence as priests to themselves, much more than just through the simple alternate connections and disconnections.
©dataro
©dataro
©Hiroki Muto & Associates
©Sunohara Mokuzai Co., Ltd
©Sunohara Mokuzai Co., Ltd
©Sunohara Mokuzai Co., Ltd
©Sunohara Mokuzai Co., Ltd
©Sunohara Mokuzai Co., Ltd
©Sunohara Mokuzai Co., Ltd
©Sunohara Mokuzai Co., Ltd
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©Hiroki Muto & Associates
©Sunohara Mokuzai Co., Ltd
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©Hiroki Muto & Associates
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